Problemy w użytkowaniu zestawów satelitarnych Canal+, NC+, cyfrowy Polsat, TP. Orange.
Opiszemy na co zwracać uwagę przy kupnie nowego satelitarnego zestawu antenowego.
Zanim wezwiemy serwisanta anten upewnijmy się, że przyczyną nie działania telewizji jest jakaś błaha usterka, np. odłączony przewód zasilający, antenowy lub wybrane nie odpowiednie wejście HDMI.
Przed wizytą zawsze staram się szczegółowo dopytać telefonicznie 883 416 712 jaki jest zainstalowany zestaw satelitarny, jakie są objawy awarii, gdzie zainstalowana i ile ma lat antena.
Nie ukrywam, że często po rozmowie telefonicznej udaje się z naszą pomocą zdalnie usunąć awarię bez konieczności przyjeżdżania na miejsce.
Po zakupie nowego zestawu satelitarnego należy od razu sprawdzić czy dostarczona w zestawie czasza anteny satelitarnej nie jest zdeformowana – odkształcona, niestety często w skutek niewłaściwego transportu, magazynowania, antena dociera do odbiorcy w uszkodzonym stanie. W takim przypadku należy natychmiast zgłosić reklamację operatorowi (z kim podpisaliśmy umowę)
Telefony kontaktowe polskich nadawców satelitarnych:
Cyfrowy Polsat: 699 00 2222 # 222 127 222 # 801 08 08 08
NC+, Canal+: 22 22 00 000 # 22 310 47 47 # 801 044 944
TP. Orange: 510 100 100
Aktualne używane częstotliwości kanałów podstawowych dla dekoderów platform cyfrowych sprzedawanych w Polsce:
NC+ i oferta na kartę:
11.449 GHz pol. H DVB S2 8PSK – (stare ustawienie)
11.508 GHz pol. V oraz 10.719 GHz pol. V DVB S2 8PSK (nowe aktualne)
Cyfrowy Polsat: 12.188 GHz pol. V DVB S2 8PSK
Orange: 11.448 GHz pol. H DVB S2 8PSK
Minimalny poziom sygnału zapewniający poprawny odbiór programów nadawanych w HD MPG4 mod. 8PSK to MER (modulation error ratio) 12.5 dB.
Często zadawane pytania:
Czy posiadając antenę od Polsatu cyfrowego (średnica 70cm) lub Wizji Tv (średnica 55cm) będzie można poprawnie odbierać wszystkie kanały dekoderem NC+ Wi Fi BOX+ ?
Tak można odbierać wszystkie kanały, sygnał zmierzony dokładnym przyrządem pomiarowym marki Promax Ranger zwykle na transponderze 11.449 GHz pokazuje wartości 12,8 – 13.3 dB MER przy bezchmurnym niebie lecz pasek jakości w dekoderze (w zależności od zastosowanego konwertera LNB) i egzemplarza dekodera w polu jakość sygnału (Menu/Ustawienia/Diagnostyka) będzie pokazywać wartości od 30 – 50% , przy zastosowaniu anteny 80cm MER odpowiednio będzie od 14 – 15.8 dB co przełoży się na 55 – 80% wskazania w diagnostyce dekodera.
Nowe tunery – dekodery dostarczane przez NC+ są dość wymagające jeśli chodzi o poziom jakości sygnału MER w stosunku do urządzeń dostarczanych przez Polsat cyfrowy lub Orange.
W terenie zadrzewionym nie jednokrotnie przy użyciu urządzeń Polsatu można było w stabilny sposób odbierać kanały HD przy wskazaniu paska jakości do połowy (kolor żółty) niestety dekodery NC+ już nie radziły sobie z takim sygnałem co najwyżej możliwy był odbiór programów nadawanych w SD. Moja rada – jeśli macie antenę po Polsacie cyfrowym lub Wizji TV zmieńcie państwo antenę na 80 lub 90 cm aby nie mieć problemów z odbiorem przy pogorszonych warunkach pogodowych.
Czy podczas burzy należy wyłączyć telewizor i dekoder satelitarny?
Jeśli korzystacie z indywidualnej anteny satelitarnej, która została zamontowana na dachu budynku bezwzględnie zalecam na czas burzy wyłączyć dekoder, telewizor z gniazda zasilającego, wskazane jest wykręcić wtyczkę przewodu koncentrycznego łączącego dekoder z konwerterem znajdującym się przy antenie. Bardzo często szczególnie na wsiach burze sieją spustoszenie w instalacjach antenowych, wyładowania atmosferyczne trwale uszkadzają: konwertery, dekodery, telewizory i kina domowe – jednym słowem wszystkie urządzenia połączone ze sobą.
Jeśli przez dłuższy czas nie będzie nas w domu np. wyjazd na urlop lub prognoza pogody przewiduje występowanie burz proszę przynajmniej odłączyć urządzenia z sieci elektrycznej, piorun najczęściej zamyka obwód elektryczny właśnie przez instalację elektryczną siejąc spustoszenie.
Gdy w zamieszkiwanej nieruchomości wykonana została przez dewelopera profesjonalna instalacja oparta na multiswiczach, możemy być bezpieczni została ona z całą pewnością zaprojektowana i wykonana zgodnie z obowiązującymi wymaganiami dotyczącymi ochronie odgromowej, choć obfite opady deszczu i tak uniemożliwią prawidłowy odbiór programów …
Często spotykane problemy techniczne:
Całkowity brak odbioru – wskaźnik w menu dekodera pokazuje siłę sygnału lecz brak wskazań jakości:
– w nieprawidłowy sposób ustawiona jest antena satelitarna, na niewłaściwego satelitę (wskazany miernik z identyfikacją satelity)
– przeszkoda uniemożliwiająca odbiór :
– elewacja budynku (dotyczy mieszkań po stronie zachodniej i wschodniej)
– wymienić uchwyt na dłuższy jeśli jest to możliwe
– przesłonięcie anteny innym wyższym budynkiem w bliskiej odległości lub drzewem
– wybór innego miejsca wolnego od przeszkód np. dach, balkon sąsiada itp.
Brak możliwości odbioru w trakcie i po opadach mokrego śniegu (temperatura zbliżona do zera stopni)
Zjawisko jest jak najbardziej normalne nie pomoże zastosowanie nawet dużej 1.5 metrowej anteny, proszę ostrożnie oczyścić mechanicznie czaszę anteny i konwerter z mokrego śniegu za pomocą szczotki lub szmaty, proszę uważać aby nie uszkodzić mechanicznie anteny, uchwytu konwertera (tworzywo sztuczne), przewodu antenowego.
Brak odbioru w menu dekodera brak jakości i siły sygnału, dekoder był wcześniej sprawdzony u dystrybutora:
– uszkodzony przewód antenowy (przerwany lub zwarty)
– źle zamontowane wtyczki antenowe F-ki (przerwa lub zwarcie np. wiór z produkcji)
– uszkodzony konwerter LNB
Brak odbioru lub duże kłopoty z kanałami HD co może być przyczyną ?
– nie dokładne ustawienie anteny
– przeszkoda w postaci drzewa
– zbyt mała lub odkształcona antena
– wadliwy konwerter LNB
Brak odbioru części kanałów wskaźnik dekodera w polu jakość pokazuje 0% a na pozostałych kanałach jest 80%:
– nie aktualna lista kanałów w dekoderze – aktualizacja listy kanałów lub wgranie nowszej wersji oprogramowania
– uszkodzony konwerter LNB (często nieprawidłowo działa jedno z wyjść w przypadku podwójnych twin)
– uszkodzony odbiornik (dekoder)
Całkowity „brak sygnału” – wskaźnik sygnał i jakość pokazują zero
– przerwany lub zwarty elektrycznie przewód antenowy
– sprawdzić jakość połączeń przy zwarciu może dojść do wyłączenia zasilania LNB w tunerze sprawdź w menu dekodera w skrajnych przypadkach uszkodzenie dekodera
– uszkodzony konwerter LNB
– uszkodzony przełącznik diseq
– uszkodzony odbiornik – dekoder – wymiana sprzętu
Słaby sygnał z anteny satelitarnej (siła i jakość) konwerter wymieniony, ustawianie na miernik, brak przeszkód
– typowe objawy dla zdeformowanej (odkształconej) czaszy anteny, niestety nie naprostujemy jej na przysłowiowym kolanie, nigdy już nie powróci do stanu pierwotnego – pozostaje tylko wymiana
– zardzewiała skorodowana czasza, pęcherze pod farbą
Po podłączeniu dekodera do odbiornika TV przewodem HDMI obraz jest i znika na zmianę
– uszkodzony odbiornik satelitarny (dekoder) – wymiana na nowy
– uszkodzony przewód HDMI charakterystyczne błędy cyfrowe na ekranie telewizora, czasami sam dźwięk bez obraz
– aby uzyskać maksymalną możliwą jakość obrazu i dźwięku dekoder i telewizor muszą być ze sobą połączone za pośrednictwem przewodu HDMI połączenia przewodem SCARD- EURO złącze powodują że sygnał jest słabej jakości (SD) często występują odbicia a w głośniku tv występuje charakterystyczne warczenie …
Dekoder Polsatu cyfrowego Sagem ESI 88 pokazuje na domyślnym kanale startowym transponder 12.188 GHz V brak sygnału – nie można nim złapać sygnału mimo prawidłowo ustawionej antenie
– po pierwszym października 2015 roku programy nadawane na tym transponderze są w jakości HD DVB S2 8PSK dekoder posiada stare oprogramowanie, ten transponder 12.188 GHz ma domyślnie ustawiony standard DVB
– konieczna jest zmiana ustawień w menu dekodera ze standardu DVB S na DVB S2, uwaga wskaźnik sygnału ma bardzo dużą bezwładność
Dekoder NC+ Wi-Fi Box+ Sagemcom DSIW74 pokazuje na domyślnym kanale startowym transponder 10.719GHz V brak sygnału – nie można nim złapać sygnału mimo prawidłowo ustawionej antenie
– dekoder najczęściej dostarczony kurierem (zakup przez internet z dostawą kuriera) ma stare nie aktualne oprogramowanie, jego kanał domyślny (startowy) ma ustawiony standard DVB S, należy ściszyć odbiornik telewizyjny na minimum, wejść w MENU i zmienić (za pomocą przycisku + plus) na standard DVB S2 za pomocą strzałek w pilocie siła sygnału i jakość powinny być wskazywane a dekoder powinien znaleźć około 700 kanałów, może teraz nastąpić aktualizacja oprogramowania (trwa to około 30 minut) nie wolno w tym czasie wyłączać urządzenia z sieci zasilającej. Jeśli operacja nie powiedzie się można spróbować przywrócić ustawienia fabryczne i zacząć od początku, może pomóc wyłączenie z prądu, ewentualnie wymienić dekoder w punkcie sprzedaży.
Częściowy brak kanałów nadawanych w jakości HD np. TV4, TVN, TVN7, Polsat Play – często w dekoderach c. Polsatu
– bardzo częstym powodem jest nie prawidłowe ustawienie konta skręcenia konwertera LNB
– konieczna odpowiednia regulacja za pomocą dokładnego przyrządu pomiarowego podającego MER DVB S2
– w skrajnych przypadkach wymiana konwertera LNB
Brak Polsatu cyfrowego oraz TVP Historia na dekoderach: NC+ , Polsatu ,TP. Orange
Na początku grudnia (2016) nastąpiła zmiana parametrów nadawania kanałów cyfrowego Polsatu, przeszli w system DVB S2 modulacja 8 PSK
– należy od nowa zaprogramować (wyszukać) kanały z poziomu menu (aktualizacja listy kanałów)
– czasami konieczne będzie przywrócenie w dekoderze ustawień fabrycznych
Po 1 października 2015 (zmiana sposobu nadawania z SD na HD) część kanałów nie działa, zaniki sygnału
– po przejściu na nadawanie w HD (modulacja 8PSK) nastąpiło znaczne obniżenie gęstości mocy za względu na szerokie zajmowane pasmo (40MHz), konieczna może okazać się:
– wymiana anteny (koniecznie o średnicy min. 80 cm)
– konwertera LNB na markowy, jeśli zauważymy pęknięcia lub perforację osłony, którą sygnał dostaje się do środka
Bardzo niska jakość (2 – 10 %) , pasek świeci się w kolorze czerwonym (dotyczy N-boxa)
– w około 90 % przypadków uszkodzona jest głowica satelitarna – taki dekoder jest do wymiany
Zainstalowany zestaw platformy NC+ działał doskonale ale od wiosny zaczęły się problemy sygnał raz jest i nie:
– proszę sprawdzić czy na drodze antena satelita nie pojawiła się przeszkoda w postaci drzewa, które wypuściło liście
Jak dzwoni mi telefon komórkowy pojawiają się zaniki sygnału szczególnie na kanałach HD (TVN , TVP 1 i 2HD)
Problem często spotyka użytkowników telefonów komórkowych a także internetu LTE oddalonych w dużej odległości od stacji stacji bazowej BTS, telefon nadaje dużą , często maksymalną mocą i zakłóca sygnał satelitarny w państwa instalacji ponieważ są to dokładnie te same częstotliwości.
– występują takie problemy jak mamy kabel antenowy niskiej jakości, o słabym ekranowaniu o znacznej długości
– konwerter LNB ma nie dostatecznie wysoki poziom sygnału na wyjściu – wymienić konwerter
– w skrajnych przypadkach jeśli posiadamy bardzo długi przewód antenowy można zastosować wzmacniacz 950 – 2150 MHz instalujemy go bezpośrednio przy wyjściu sygnału z konwertera LNB nigdy przy dekoderze
– jeśli w bliskim sąsiedztwie dekodera lub instalacji antenowej znajduje się uruchomiony modem lub router LTE może to powodować dokładnie takie same objawy, doraźnie podczas oglądania tv można wyłączyć urządzenie LTE
Nie działają tylko kanały satelitarne grupy (TVN, TVN24, TV style, TVN Turbo ..) nadawane na transponderze 11.508 GHz V
– jak wyżej jeśli macie państwo internet komórkowy to sygnał z modemu może powodować brak możliwości odbioru właśnie tych kanałów
– należy przenieść urządzenie, które jest źródłem zakłóceń możliwie jak najdalej od dekodera lub przewodu antenowego
– zastosować konwerter LNB o większym wzmocnieniu (> 60 dB) oraz poziomie wyjściowym lub zastosować wzmacniacz antenowy, włączony w pobliżu źródła sygnału
– zmienić przewód antenowy na dobrze ekranowany z gęstym podwójnym oplotem
Nie działają tylko kanały satelitarne grupy (Canal+ Discovery, TVP HD, AMC Polska N Sport) nadawane na transponderze 11.449 GHz pol. H
– wada technologiczna konwertera satelitarnego, dotyczy to szczególnie konwerterów podwójnych, poczwórnych, często dotyczy to konwerterów firmy Sharp (różnica częstotliwości lokalnych oscylatorów 10.6 GHz – 9.75 GHz daje 0,85 GHz co powielone razy dwa jaje dokładnie 1,7 GHz co jest częstotliwością pośrednią 11.5 GHz, transpondera 11.449 GHz skutkuje to nakładaniem się sygnału zakłócającego i w efekcie brak odbioru kanałów)
– wymiana konwertera na inny najlepiej innego producenta np. inverto
Nie działają wszystkie kanały nadawane w polaryzacji poziomej napięcie zasilania LNB 18 V (pasmo dolne i górne)
– duży spadek napięcia na przewodzie antenowym spowodowany zwiększonym oporem elektrycznym (często po dostaniu się do niego wody) napięcie doprowadzone do konwertera LNB jest za niskie (poniżej 17 V) aby przełączyć na polaryzację poziomą (18 V)
– uszkodzony konwerter LNB
– uszkodzony dekoder (podaje zbyt niskie napięcie na gnieździe antenowym)
Posiadam zestaw Polsatu z multiroomem jak mąż ogląda mecz w drugim pokoju nie działa mi TVN
– uszkodzony konwerter LNB – wyjścia sygnałów w sprawnym LNB są całkowicie od siebie nie zależne
Dekoder nie działa jest pod nim woda (często po długotrwałych opadach deszczu) problem sezonowy jesień – wiosna
– przewód antenowy popękał lub został przetarty i został mechanicznie uszkodzony, w środku jest polietylen spieniony, który zachowuje się jak gąbka, taki przewód jest bezwzględnie tylko do wymiany nie uda się go wysuszyć, aby odzyskał swoje parametry
– proszę niezwłocznie wyłączyć dekoder z prądu oraz kabel z anteny satelitarnej, następnie od konwertera
Posiadam dekoder z nagrywarką HDD (twardym dyskiem) czy mogę „zgrać- przesłać” zapisane programy na komputer ?
– niestety nagrania audiowizualne zapisane na dysku HDD na dekoderach dedykowanych (NC+ , Polsat, Orange) są zaszyfrowane jest to związane z ochroną praw autorskich
– jeśli chcielibyście państwo rejestrować sobie ulubione programy i w bez stratny sposób przesyłać je na komputer PC proponuję zakup odbiornika nie dedykowanego np. marki: Ferguson, VU+, Dreambox, Opticum, Humax, Openbox itp.
Aby jednoznacznie ustalić przyczynę występujących problemów z odbiorem konieczne jest wezwanie montera, który przy pomocy odpowiednich przyrządów wykona fachowe pomiary, w szybki sposób zlokalizuje uszkodzenie, zaproponuje sposoby rozwiązania problemu.
Nie daj się zwieść przypadkowym osobom udających monterów anten po których naprawiamy instalacje
Można to oczywiście zrobić umawiając się z nami na wizytę do której zachęcamy
kontakt: 883-416-712
Masz zastrzeżenia do tej strony? chcesz podzielić się swoimi uwagami napisz poniżej swój komentarz: